נגישות Accessibility איפוס Reset En עב

שינוי רקע Background change
שינוי גודל טקסט Resize text

משוב נגישות

טופס זה נועד להזנת משוב בנושא נגישות בלבד.
לתשומת ליבכם – לא יינתן מענה לפניות בנושאים אחרים.

איך תגנו על ילדיכם מפני תכנים פוגעניים והסכנות ברשת 

ילדים רבים אוחזים בסמארטפון, ולהבדיל מצעצועים – הפעם לא מדובר במשחק. לצד הפונקציות הרבות שמרתקות אותם למשך שעות, עלול להיפתח גם צוהר לסיטואציות פחות נעימות

מערכת פלאפון | 10/02/19 | 16:28 | זמן קריאה: 2 דקות

אם לרובנו עדיין זכורה ילדות שהתבססה על שיחות בקו הטלפון הביתי, הדור של היום חווה כמובן עולם שונה לחלוטין. הקידמה הטכנולוגית הפכה את השימוש בסמארטפונים לנפוץ מאוד בקרב ילדים, מה שמקל לשמור על קשר ומעניק לנו יכולת לדעת תמיד מה הם עושים. עם זאת, אצל חלק מההורים המצב החדש מוביל גם לתחושות של אובדן שליטה. הם ניצבים מול פערי ידע ואינם יודעים כיצד להגן על ילדיהם מפני סיכונים כמו שיימינג, בריונות והטרדות. כיצד ניתן לעזור לדור הצעיר ליהנות מכל העולמות באופן בטוח?

הסיכונים הנפוצים ברשת

ילדים רבים אוחזים בסמארטפון כבר בגיל 6 או 7, ולהבדיל מצעצועים בהם שיחקו בעבר – הפעם לא מדובר במשחק. לצד הפונקציות הרבות שמרתקות אותם למשך שעות, עלול להיפתח גם צוהר לסיטואציות פחות נעימות. בסקר שביצע מכון שריד בשנת 2017 עבור איגוד האינטרנט הישראלי, דיווחו 35% מהנשאלים – ילדים ובני נוער בגיל 18-7, כי חוו פגיעה ברשת.62%  דיווחו כי נתקלו בתוכן מיני ברשת, כאשר 42% מתוכם דיווחו שנתקלו בתוכן מיני בפעם הראשונה לפני גיל 12.

התופעות השליליות שנפוצות באינטרנט לא מסתכמות רק בגלישה לאתרים לא מותאמים. ילדים שעיקר פעילותם מתרכזת בוואטסאפ או באינסטגרם יכולים להיפגע כתוצאה מחרמות, בריונות ושפה לא נאותה, מצד אנשים שהם מכירים וגם מצד זרים. לאורך השנים צצו פעם אחר פעם גם אפליקציות שיימינג כמו בליינדפסוט וסיקרט, שאפשרו שליחת מסרים לא נעימים ואף אכזריים באופן אנונימי.



סכנה נוספת שצצה בשנים האחרונות היא הופעתם של משחקי רשת מאתגרים ומסוכנים שמכונים "משחקי אומץ". אחד מהמוכרים שבהם ידוע בשם "מומו", כינוי שניתן לדמות מסתורית בזהות בדויה, שמי שפותח קישור להתכתבות איתה נדרש לעמוד בשורת משימות מסוכנות. בכמה מהמקרים היא כללה עידוד לפגיעה עצמית, מה שגרם כבר למספר טרגדיות שהתרחשו ברחבי העולם.

כיצד מייצרים סביבת גלישה בטוחה?

לצד האתגרים הרבים שנלווים לכניסה לעולם המקוון, צצים גם כלים ופתרונות מתקדמים שמיועדים לעזור להורים להגן על ביטחונם של ילדיהם ברשת. חלק מההורים אמנם משתדלים להיחשף להיסטוריית הגלישה ולהתכתבויות של הילדים, אולם הדבר לא תמיד מתאפשר ביעילות ולאורך זמן ועשוי גם לפגוע בפרטיותם. 

אפליקציות שונות פותחו במטרה לאזן בין שני הצרכים, ולאפשר מעקב והגנה על ילדים בפלטפורמות האינטרנטיות השונות. Sentry Parental Control למשל, היא אפליקציה לאנדרואיד שמאפשרת לנטר את הפעילות של הילדים בנייד ולהתריע במקרים בהם הם נחשפים לתוכן פוגעני. האפליקציה לא משתלטת על המכשיר אלא מאפשרת להגדיר מילים בעייתיות, ומתריעה במקרים של הודעות טקסט אשר כוללות אותן ומתקבלות בוואטסאפ, באינסטגרם, בפייסבוק ועוד. בנוסף, היא מתריעה גם במקרים של קבלת תמונות חשודות. 

אפליקציות נוספות (כמו Safe Browser Parental Control לאנדרואיד או  WebProtectMe לאייפון), מיועדות להתקין דפדפן אינטרנט על גבי המכשירים של הילדים, במטרה לסנן תכנים לא ראויים או מסוכנים אליהם הם עלולים לגלוש. החל מתוכן מיני, דרך אתרי הכרויות ועד לרשתות חברתיות שלא מתאימות לגילם. בנוסף, הורים יכולים להוסיף אתרים נוספים לרשימה באופן עצמאי, בהתאם לשיקול דעתם.

גם למינון הנכון יכולה להיות השפעה על אופני השימוש של ילדים בסמארטפון. עבור ילדים ובני נוער רבים מדובר בקשר העיקרי לעולם שסביבם, אבל חשוב להימנע מלאפשר לו להשתלט על חייהם לחלוטין. משתמשים "כבדים" שלא יכולים לבלות בלי המכשיר שלהם לרגע, עלולים להישאב לתכנים שבתוכו ולפספס את העולם שבחוץ. זכרו שכהורים, זכותכם המלאה לקבוע כללים בנוגע לזמן השימוש המותר ולשעות ביום בהן כולם מניחים את הניידים שלהם בצד. 




למרות שחשוב להסביר לילדים את המניעים שמאחורי הכללים בבית, גם במצבים כאלה ישנן אפליקציות שיעזרו לכם לוודא שהם אכן מקשיבים לכם. Screen Time Parental Control (לאנדרואיד, לאייפון), תאפשר לכם להגדיר מתי הילדים יוכלו להשתמש בסמארטפון, כדי למנוע מהם לגלוש על חשבון זמן השינה או במהלך שעות הלימודים.

ובעיקר, תדברו איתם

גילויי בריונות, הטרדות או הצקות, הם למרבה הצער תופעה נפוצה מאוד שיכולה להתרחש בכל מרחב. עם התפתחות רשת האינטרנט והופעתן של אפליקציות שונות המשמשות לתקשורת, עברו אותם אופני התנהגות גם לפלטפורמה החדשה. לצד שלל הפתרונות הטכנולוגיים המשלימים, אסור לשכוח שלשיחה עם הילדים אין תחליף. 

חשוב שתכירו את הפלטפורמות החברתיות בהן הילדים מסתובבים, שתסבירו להם על הסיכונים ושתזכירו להם שהם יכולים לדבר אתכם על כל נושא ללא חשש. הילדים של ימינו הם חלק מדור שאפתן, סקרן ומתקדם טכנולוגית, מה שגורם להם ליהנות מהשימושים השונים ברשת. שילוב נכון בין היכולות שלהם לבין ההשגחה וההכוונה שלכם, יהפוך אותם לגולשים חכמים ובטוחים יותר. 




 

כתבות נוספות מהבלוג שיעניינו אותך:

תגובות ({{comments.length}} תגובות) מכילה תוכן ללא תוכן
הוסף תגובה
שדה חובה
שדה חובה
חרגת מ-1000 תוים
תגובתך התקבלה ותפורסם בעמוד זה בהקדם האפשרי
אירעה שגיאה בביצוע הפעולה
  1. {{ comment.subject }}
    {{ comment.fullName }} ({{ comment.createDate }})
    {{ comment.content }}
אנחנו כאן בשבילך
איך נוח לך ליצור איתנו קשר?
WhatsApp WhatsApp SMS מייל הזמנת שיחה הזמנת שיחה טסים לחו"ל פעולות בשירות עצמי פייסבוק מסנג'ר איתור
מרכזי פלאפון
מוקדים
טלפוניים
זימון תור
למרכזי פלאפון
פעולות בשירות העצמי פעולות בשירות העצמי